Sustainable Transport Magazine, ITDP ( Institute for Transportation and Development Policy )
U.S ႏွင့္ အီရန္အၾကား အမ်ိဳးသားအဆင့္ တင္းမာမႈမ်ား ရွိလင့္ကစား၊ ျမိဳ႔ျပနယ္ပယ္တြင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံစလံုးမွ ပညာရွင္မ်ားအၾကား အေတြ႔အၾကံဳႏွင့္ ပညာရပ္မ်ားကို ဖလွယ္ၾကေသာ ေပါင္းကူးဆက္ဆံမႈက ရွိေနခဲ့ပါသည္။
ဤကဲ့သို႔ နည္းပညာ ႏွင့္ အေတြ႔အၾကံဳပိုင္းဆိုင္ရာ ကူးလူးဆက္ဆံမႈကတဆင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ႏွင့္ မိတ္ဘက္ ဆက္ဆံမႈကို တိုးတက္ေစရန္ ႏွင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ျပည္သူမ်ားအၾကား ယဥ္ေက်းမႈ ႏွင့္ ရိုးရာဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားကို ပိုမို နားလည္ေစရန္ အေထာက္အကူျပဳလိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္မိပါသည္။
ေ၀ါဟာရ ဖြင့္ဆိုခ်က္
(၁) လူထုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္ (Public Transport System) : ရထားႏွင့္ ဘတ္(စ)ကားတို႔ကဲ့သို႔ တစ္ၾကိမ္တည္းျဖင့္ ျမိဳ႔ျပခရီးသြားအမ်ားကို သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေပးႏိုင္ေသာစံနစ္။
(၂) BRT (Bus Rapid Transit) : သီးသန္႔ဘတ္(စ)ကား တစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ေျမေအာက္ရထားမ်ားကဲ့သို႔ အေျခခံအေဆာက္အအံုမ်ား အကုန္အက်အမ်ားၾကီးခံစရာမလိုဘဲ ပံုမွန္ဘတ္(စ)ကားစံနစ္ကို မြမ္းမံထားေသာ စံနစ္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါစံနစ္တြင္ သံုးစြဲသာယာဥ္မ်ားအား ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာမွ ကင္းလြတ္ေစရန္ သီးသန္႔ကာရံထားေသာ ယာဥ္ေၾကာအတြင္း ေမာင္ႏွင္ေျပးဆြဲေစသည္။
(၃) Congestion Charging System - ယာဥ္ေၾကာၾကပ္တည္းမႈအလိုက္ လမ္းအသံုးျပဳခ ေကာက္ခံေသာစံနစ္ : GPS စံနစ္ျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္၍ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ေထာက္လွမ္းျပီး၊ အခ်ိန္အပိုင္းအျခားတစ္ခုအတြင္း ယာဥ္ေၾကာအတြင္းျဖတ္သန္းသြားေသာ ယာဥ္စီးေရအေပၚမူတည္ကါ လမ္းအသံုးျပဳခ ေကာက္ခံေသာစံနစ္ျဖစ္သည္။ ထိုစံနစ္အား လက္ရွိ စကၤာပူတြင္ သံုးစြဲလ်က္ရွိသည္။
(၄) ITDP- The Institute for Transportation and Development Policy - သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ မူ၀ါဒဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကါ အဖဲြ႕အစည္း
(၅) ITSRI- the Intelligent Transportation Systems Research Institute - AmirKabir University of Technology (AUT) အီရန္ ၏ ဌာနခြဲတစ္ခုျဖစ္သည္။
(၆) CBD - Central Business District - ျမိဳ႔လယ္ေခါင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား တည္ရွိရာ ရပ္ကြက္

နိဒါန္း
ေရနံၾကြယ္၀စြာထြက္ရွိတဲ့ အီရန္ အေၾကာင္းေျပာၾကရင္ ေဂဟျမိဳ႔ျပ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္ဟာ ကနဦးအေတြး ဟုတ္လိမ့္မယ္ မထင္ပါဘူး။
လူေတြက ခ်မ္းသာ၊ လူအမ်ားစုက ကိုယ္ပိုင္ကားနဲ႔ ။ ေရနံထြက္တဲ့ တိုင္းျပည္ျဖစ္ေလေတာ့ ေလာင္စာဆီက အလွ်ံပါယ္။ ေဂဟစံနစ္ကို အေထာက္အကူျပဳမယ့္ လူထုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္ေတြဆိုတာ အထက္ပါအခ်က္မ်ားနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီယူဆခ်က္ကို က်ေနာ္တို႔ အခု ေျပာင္းလဲရမယ့္ အခ်ိန္ေရာက္လာခဲ့ပါျပီ။
လူဦးေရ 7.2 သန္းရွိတဲ့ တီဟီရန္ျမိဳ႔ေတာ္ဟာ ေခတ္မီတဲ့ ျမိဳ႔ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္ေတြ၊ ျမိဳ႔ျပလူေနမႈဘ၀ကို သဘာ၀ပါတ္၀န္းက်င္နဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိေစမယ့္ လူသြားစၾကၤန္ေတြ၊ စက္ဘီးသီးသန္႔လမ္းေတြ တည္ေဆာက္ေရးအေပၚ တိမ္းညႊတ္လာခဲ့တာကို က်ေနာ္တို႔ ျမင္ေနခဲ့ရပါတယ္။ ဒါဟာ အာရပ္ကမၻာမွာ အထင္ကရ ျမိဲ႔ျပ တီဟီရန္အတြက္ေတာ့ အေျမာ္အျမင္ရွိတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈေတြပါဘဲ။
ယေန႔တီဟီရန္မွာ ေန႔တစ္ဓူ၀ ျမိဳ႔ေတာ္တြင္း ခရီးသြားလာေနၾကတဲ့ ခရီးစဥ္ေပါင္းဟာ ၁၂-သန္း ရွိပါတယ္။
အျခားကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့ ျမိဳ႔ျပၾကီးေတြမွာလိုဘဲ တီဟီရန္ဟာ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈဒဏ္ကို ခံစားေနရတဲ့ ေ၀ဒနာသည္ ျမိဳ႔ျပေတြထဲ အပါအ၀င္ပါ။ အခုေတာ့ ျမိဳ႔ေတာ္ကို အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြက ဒီျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဘို႔ အသည္းအသန္ၾကိဳးစားေနၾကပါတယ္။
၂၀၂၅-ခုႏွစ္မွာ တီဟီရန္ဟာ ျမိဳ႔တြင္းခရီးစဥ္ေပါင္း ၂၅-သန္းအထိ ရွိလာမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။ ရည္မွန္းခ်က္က ထိုျမိဳ႔ျပခရီးသြားလာမႈ ၂၅-သန္း၏ ၇၅%ကို လူထုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္(သို႔) အလားတူသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးမ်ားက ၀န္ေဆာင္မႈေပးႏိုင္ဘို႔ ပါ။
ရည္မွန္းခ်က္ကေတာ့ ရွိပါျပီ။ ေမးခြန္းက ဒီ့အတြက္ သူတို႔ ဘာေတြ ျပင္ဆင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနပါသလဲ ?
အခုေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ BRT( Bus Rapid Transit) နဲ႔ ျမိဳ႔ေတာ္အ၀ွန္း စက္ဘီးလမ္းကြန္ရက္ေတြကို ခ်ဲ႔ထြင္ေနပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ အာရပ္အသိုက္အ၀န္းမွာ ပထမဆံုးလို႔ ဆိုရမယ့္ Congestion Charging System ကိုလည္း စတင္ေနပါျပီ။
အခုလို အေျပာင္းအလဲေတြက ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ျမိဳ႔ျပ ေဂဟသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္မွာ တီဟီရန္ကို ေရွ႔တန္းေရာက္လာေစပါတယ္။
တီဟီရန္၏ လူထုခရီးသြားစံနစ္
ျမိဳ႔ေတာ္ရဲ႔ ရထားစံနစ္ဟာ အီရန္ လူထုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္အတြက္ သမိုင္းမွတ္တိုင္ ပါဘဲ။
ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကန္႔ၾကာမႈေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရအျပီး၊
(၁၉၉၈)ခုႏွစ္မွာ ျမိဳ႔ေတာ္အတြက္ ပထမဆံုး ရထားသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္ကို စတင္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
(၁၃)ႏွစ္ၾကာျပီးတဲ့ေနာက္ ဒီစံနစ္ဟာ ျမိဳ႔ျပခရီးသြား(၁.၅)သန္းကို ေန႔စဥ္ ပို႔ေဆာင္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါျပီ။ ရထားလိုင္း(၄)လိုင္းထိ ခ်ဲ႔ထြင္လာႏိုင္ခဲ့ျပီး၊ ရထားလမ္းအရွည္စုစုေပါင္း (၁၂၅)ကီလိုမီတာအထိ ရွိလာခဲ့ပါတယ္။
တီဟီရန္ ရထားစံနစ္ဟာ တရုတ္ႏိုင္ငံျပီးရင္ ကမၻာေပၚမွာ ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ အလ်င္ျမန္ဆံုးစာရင္းမွာ ပါပါတယ္။
(Target) ရည္မွန္းခ်က္က သကၠရာဇ္ ၂၀၂၅-မွာ လက္ရွိရထားလမ္းအရွည္ကို ၂၅၀% ထိခ်ဲ႔ထြင္ျပီး၊ 430-km အထိ ကြန္ယက္ခ်ိတ္ဆက္သြားဘို႔ပါ။
ထပ္တိုးရည္မွန္းခ်က္ကေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ရထားနဲ႔ ေခါက္တိုရထားငယ္မ်ား(Trams) ေတြကို ျပည္တြင္းမွာ ထုတ္လုပ္ျပီး၊ ႏိုင္ငံစီးပြားေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳႏိုင္ဘို႔ပါ။

တီဟီရန္ Metro
ဒါေပမယ့္ အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္ကို စုစုေပါင္း ျမိဳ႔ေတာ္တြင္း ခရီးသြားလာမႈ ရဲ႔ ၇၅% အထိ တိုးဖို႔ဆိုရင္ ရထားစံနစ္တစ္ခုတည္းနဲ႔ မလံုေလာက္ႏိုင္ဘူးဆိုတာက ျမိဳ႔ေတာ္အတြက္ အဓိက စဥ္းစားရမယ့္ အခ်က္ပါဘဲ။
၂၀၀၆-ခုႏွစ္မွာ ျမိဳ႕ ေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက အမီရ္ကဘားရ္ နည္းပညာတကၠသိုလ္မွာ ရွိတဲ့ စြမ္းရည္ျမင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစံနစ္ သုေတသနဌာနကို အကူအညီေတာင္းပါတယ္။
1920-ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားကတည္းက တီဟီရန္မွာ ဘတ္(စ)ကားေတြ ေျပးဆြဲေနပါျပီ။ ဒါေပမယ့္ ေခတ္ေတြ ႏွစ္ေတြ ေျပာင္းလာတာနဲ႔အမွ် အဲဒီဘတ္(စ)ကားၾကီးေတြရဲ႔ စြမ္းေဆာင္ရည္နဲ႔ ၀န္ေဆာင္မႈကလည္း အလိုက္သင့္ နိမ့္က်လာခဲ့ပါတယ္။ ယာဥ္မ်ိဳးစံုေရာေထြးၾကပ္တည္းေနတဲ့ တီဟီရန္ လမ္းေတြေပၚမွာ အိုမင္းေနတဲ့ ဘတ္(စ)ကားၾကီးေတြဟာ ၾကပ္တည္းရုန္းကန္ေနၾကရပါတယ္။ ေရြးခ်ယ္စရာ မရွိတဲ့ဆင္းရဲသားေတြအတြက္ေတာင္မွ ဒီဘတ္(စ)ကားေတြဟာ ေနာက္ဆံုးေရြးခ်ယ္စရာ ျဖစ္လို႔ ေနခဲ့ပါတယ္။

အဲဒီလို ေနာက္ခံအေျခအေနမ်ိဳးမွာ ITSRI သုေတသနဌာနက လက္ရွိ လက္တင္အေမရိကားမွာ ေခတ္စားေနတဲ့ BRT စံနစ္ကို အစားထိုးစဥ္းစားဘို႔ တင္ျပခဲ့တာပါ။
BRT ဟာ ဘတ္(စ)ကားေတြကို ျမိဳ႔ျပယာဥ္ေၾကာၾကပ္တည္းမႈ ျပႆနာမွ ကင္းလြတ္ေစျပီး၊ ဘတ္(စ)မစီးလိုတဲ့ လူတန္းစားအလႊာစံုကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိပါတယ္။
ITSRI သုေတသနဌာန ရဲ႔ တင္ျပခ်က္ေတြမွာ ပဲ့ကိုင္ေပးခဲ့တာကေတာ့ ITDP ရဲ႔ BRT Planning Guide ပါ။
BRT စံနစ္ျဖင့္ ဘတ္(စ)ကားမ်ားအား အသစ္တဖန္ ေမြးဖြားေစျခင္း

တီဟီရန္ဟာ သူ႔ရဲ႔ ပထမဆံုး BRT စံနစ္အတြက္ ျမိဳ႔လည္ေခါင္ ဧရိယာကို ျဖတ္သန္းသြာေးသာ အေရွ႔အေနာက္ သြယ္တန္းထားတဲ့ ေကာ္ရစ္ဒါကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့ပါတယ္။
ျမိဳ႔ေတာ္၀န္ မိုဟာမက္ ဘာဂါ ကာဇီဘတ္ ရဲ႔ ပေရာဂ်က္အေပၚ ခိုင္မာတဲ့ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ျပဳေပးခဲ့မႈက အီရန္သမၼတ ကေန တီဟီရန္တကၠသိုလ္အသိုက္အ၀န္းအထိ က်ယ္ေျပာတဲ့ ေ၀ဘန္ကန္႔ကြက္မႈေတြကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ဘို႔ မရွိမျဖစ္ အေရးပါခဲ့ပါတယ္။
ျမိဳ႔ေတာ္၀န္ရဲ႔ ေထာက္ခံမႈေၾကာင့္ တီဟီရန္ဟာ သူ႔ရဲ႔ ပထမဆံုး BRT စံနစ္မွာ ေခတ္မီဒီဇိုင္းအခြင့္အလမ္းေတြကို သံုးစြဲခြင့္ ရခဲ့တယ္။
ရလာဒ္က ၂၀၀၇-ခုႏွစ္မွာ စတင္ဖြင့္လွစ္လိုက္တဲ့ ပထမဆံုး BRT လိုင္းမွာ ဗယ္ညာယာဥ္ေၾကာ(၂)ခု ရဲ႔ အလယ္မွာ ေဖာက္လုပ္ထားတဲ့သီးသန္႔ ေျပးလမ္း၊ ၾကိဳတင္အခေပးကဒ္(Prepaid RFID card)၊ တြဲဆက္ယာဥ္(Articulated Bus) တို႔ ပါ၀င္ခဲ့တယ္။

Articulated Bus တြဲဆက္ယာဥ္
ေျပးဆြဲတဲ့ ပထမဆံုးႏွစ္မွာဘဲ စီးနင္းသူ ၇၇%ထိ ထိုးတက္ခဲ့ျပီး၊ ေန႔စဥ္စီးနင္းသူ ၄၅၀,၀၀၀-ဦးရွိလာတယ္။ BRT စံနစ္ဟာ ဘတ္(စ)ကားအေျချပဳ လူထုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကို အသစ္တဖန္ ေမြးဖြားေစခဲ့ျပီး၊ လူတန္းစားအလႊာသစ္ေတြကို လည္း ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ပါျပီ။ အဲဒီအလႊာေတြထဲမွာ ေကာ္လာျဖဴ ပညာတတ္ေတြ ပါ၀င္ျပီး၊ သူတို႔ဟာ ကိုယ္ပိုင္ကားနဲ႔ Taxi ေတြအစား BRT ကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာပါ။
BRT လိုင္းရဲ႔ ေအာင္ျမင္မႈ တစ္ခုကေတာ့ BRT လိုင္း၀န္းက်င္က လူေတြရဲ႔ အျမင္ကို ေျပာင္းလဲေစခဲ့တာပါဘဲ။ BRT လိုင္းတည္ေဆာက္ေရးကါလမွာ အဲဒီ၀န္းက်င္မွာ ရွိတဲ့ ကုန္တိုက္နဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြက BRT ေၾကာင့္ သူတို႔ လုပ္ငန္းေတြ ထိခိုက္လာႏိုင္တယ္ဆိုျပီး ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကေပမယ့္ အခုေတာ့ BRT ေၾကာင့္ သူတို႔လုပ္ငန္းေတြ ပိုအဆင္ေျပလာရတယ္လို႔ ဆိုေနၾကပါျပီ။
ဒီေအာင္ျမင္မႈေတြဟာ ျမိဳ႔ေတာ္၀န္ အပါအ၀င္ ျမိဳ႔ေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ ရဲ႔ ဒီပေရာဂ်က္အေပၚ စိတ္ပိုင္းျဖတ္ ေထာက္ခံေပးခဲ့မႈက ITSRI ဌာနက ဒီဇိုင္းထုတ္တဲ့ BRT ကြန္ယက္ၾကီးတစ္ခုလံုး ေရွ႕ခရီးဆက္ႏိုင္ေအာင္ တြန္းအားေပးေမာင္းႏွင္ ေပးခဲ့ပါတယ္။
လိုင္းအမွတ္(၁) အေရွ႔-အေနာက္ ေကာ္ရစ္ဒါ စတင္ဖြင့္လွစ္ျပီး၊ ဒီႏွစ္မွာ လိုင္း(၆)လိုင္းထိ ရွိလာခဲ့ျပီး၊ ေျပးဆြဲသည့္ ခရီးအရွည္ (176) ကီလိုမီတာအထိ ရွိကါ ခရီးသည္ (၁.၆)သန္းကိုေန႔စဥ္ ၀န္ေဆာင္မႈ ေပးလ်က္ရွိပါတယ္။


ITDP ရဲ႔ စီအီးအို ေ၀ါလ္တာဟြတ္ခ္ ဟာ မၾကာေသးမီက တီဟီရန္ကို ေရာက္ရွိလာျပီး၊ ျမိဳ႔ေတာ္မွာ ေျပးဆြဲေနတဲ့ BRT လိုင္းေတြကို အကဲျဖတ္ အဆင့္သတ္မွတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။
(၂)လိုင္းက ေငြအဆင့္ သတ္မွတ္ခံရျပီး၊ ေနာက္ထပ္(၂)လိုင္းက ေၾကးအဆင့္ပါ။
အခ်ိန္ကါလနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးစံနစ္အေျပာင္းအလဲတစ္ခ်ိဳ႔ေၾကာင့္ ပထမဆံုး East-West Line ရဲ႔ အဆင့္ျမင့္ ဒီဇိုင္းစြမ္းရည္ေတြကို ေနာက္ထပ္တိုးခ်ဲ႔တဲ့ လိုင္းေတြမွာ အစံုအလင္ ထည့္သြင္းခြင့္မရခဲ့တာကေတာ့ ၀မ္းနည္းစရာပါဘဲ။
BRT စံနစ္၏ အက်ိဳးေက်းဇူး
တီဟီရန္ BRT စံနစ္ေၾကာင့္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ သဘာ၀ေဂဟစံနစ္ ဆိုင္ရာ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြကို ျမိဳ႔ေတာ္က ခံစားခြင့္ ရရွိခဲ့တယ္။ ဒီစံနစ္ေၾကာင့္ ခရီးၾကန္႔ၾကာခ်ိန္ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ျပီး၊ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္အသံုးျပဳသူေတြဟာ BRT ဘတ္(စ)ကား ေျပာင္းစီးလာခဲ့ၾကတယ္။
ေနာက္ဆံုးတင္သြင္းလာတဲ့ ယာဥ္သစ္ေတြဟာ ဆီစား ပိုသက္သာတယ္။
ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈေတြ သိသိသာသာ ေလ်ာ့ပါးလာတယ္။
ျမိဳ႔ေတာ္ေလထုဟာ သန္႔စင္မႈအခ်ိဳးျမင့္တက္လာခဲ့ျပီး၊ ကာဗြန္ထုတ္လႊတ္မႈကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ေလ့လာခ်က္ေတြအရ၊ BRT ဟာ ငယ္ရြယ္ျပီး၊ ေခတ္ပညာတတ္တဲ့ စီးနင္းသူေတြအဘို႔ ေန႔စဥ္လူေနမႈဘ၀ရဲ႔ စတိုင္တစ္ခုျဖစ္လာတယ္။
ဆာေဗးတစ္ခုမွာ အေမးခံတဲ့ လူ(၂၂၀၀)ေလာက္ထဲက ၆၅% က BRT ဟာ ျမိဳ႔လည္စီးပြားေရးရပ္ကြက္(CBD) ေတြအတြင္း ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ေျဖရွင္းဘို႔ စံနမူနာပါဘဲလို႔ ယူဆပါသတဲ့။
တီဟီရန္ BRT စံနစ္မွာ
- အတက္အဆင္းျမန္ေစဘို႔ တံခါးေပါက္က်ယ္ေတြ မ်ားမ်ားထည့္ေပးထားတယ္။
- ဘတ္(စ)ကားမွတ္တိုင္(Station) ေတြဟာ ရာသီဥတုဒဏ္ကေန ခရီးသည္ေတြ လံုျခံဳဘို႔ ဒီဇိုင္းထုတ္ ေဆာက္လုပ္ထားပါတယ္။
- ေလထုအပူခ်ိန္ ထိန္းညွိစက္ (Air-conditioner)
- အိုမင္းမစြမ္းနဲ႔ မသန္မစြမ္းသူေတြ၊ ကေလးငယ္ေတြ တက္ဆင္းရ လြယ္ကူေအာင္ ဖန္တီးထားတယ္။
- ဘတ္(စ)ကား ဆိုက္ေရာက္ခ်ိန္ အသိေပးေသာ စံနစ္ (Passenger's Information System)
- အီလက္ထေရာနစ္ လက္မွတ္ (E-ticketing)
- ယာဥ္တစ္စီးခ်င္းစီအား အခ်ိန္ႏွင့္ တစ္ေျပးညီ ေစာင့္ၾကည့္ကြပ္ကဲႏိုင္ေသာစံနစ္
- မွတ္တိုင္မ်ားအားလံုးတြင္ လံုျခံဳေရးအတြက္ CCTV ကင္မရာျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ေသာစံနစ္ တို႔ ပါ၀င္ပါတယ္။
အက်ိဳးရလဒ္မ်ားအေနျဖင့္
- ျမိဳ႔ေတာ္၏ ေလထုအရည္အေသြးတိုးတက္လာျခင္း
- ျမိဳ႔ေတာ္ေလာင္စာဆီသံုးစြဲမႈ လိုအပ္ခ်က္ ကို ေလွ့်ခ်ႏိုင္ျခင္း
- အမွတ္(၁)လိုင္းေျပးဆြဲသည့္ လမ္းေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ကာဗြန္ထုတ္လႊတ္မႈသည္ ၄၆% အထိေလ်ာ့က်သြားသည္။
- အမွတ္(၂)လိုုင္းေပၚတြင္ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္ႏွင့္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္မ်ား၏ ေလာင္စာဆီသံုးစြဲမႈကို ေန႔စဥ္လီတာေပါင္း ၁.၅သန္းနီးပါး(၁,၄၉၅,၀၀၀) ေခၽြတာႏိုင္ခဲ့သည္။
- ေနာက္ဆံုးျပီးစီးသည့္လိုင္းျဖစ္သည့္ အမွတ္(၇)လိုင္းေပၚတြင္ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္သံုးခရီးစဥ္စုစုေပါင္း၏ ၂၇%သည္ ယခုအခါ BRT ကို ေျပာင္းလဲ အသံုးျပဳလာသည္။
Sustainable Transport Magazine, ITDP ပါ S. Mehdi Hashemi and Farshad Jalali ေရးသားေသာ Tehran’s Transport Turnaround ေဆာင္းပါးအား နားလည္မိသလို ဘာသာျပန္ဆိုပါသည္။ အမွားအယြင္းရွိခဲ့ပါက ဘာသာျပန္သူ၏ ခ်ိဳ႔ယြင္းခ်က္သာျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment