Search This Blog

ယာဥ္ေၾကာထိန္းသိမ္းမႈ အခ်က္ျပစံနစ္ (သို႔) မီးပိြဳင့္

ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈကို ရွင္းလင္းေပးရန္ႏွင့္ ယာဥ္တိုက္မႈမ်ားမွ ကာကြယ္ရန္ ယာဥ္ေၾကာထိန္းသိမ္းမႈ အခ်က္ျပစံနစ္မ်ားကို လမ္းဆံုလမ္းခြေနရာမ်ားတြင္ တပ္ဆင္ထားပါသည္။ အကယ္၍ လမ္းဆံုတြင္ ယာဥ္ထိန္းရဲကလမ္းျပေနျခင္းမရွိပါက ယာဥ္ေမာင္းသူမ်ား၊ လမ္းသြားလမ္းလာမ်ားႏွင့္ အေႏွးယာဥ္စီးနင္းသူမ်ားသည္ ေဖာ္ျပပါ အခ်က္ျပမီးစံနစ္မ်ားကို လိုက္နာၾကရသည္။

RED (အနီေရာင္အခ်က္ျပမီး)

  မီးနီအခ်က္ျပခ်ိန္တြင္ မီးပိြဳင့္လူကူးသည့္ေနရာ(တနည္းအားျဖင့္- လမ္းဆံုဧရိယာနယ္နိမိတ္၏အစပ္) ရပ္မ်ဥ္းအျဖဴ မေရာက္ခင္ရပ္တန္႔ရမည္။
အကယ္၍ ညာဘက္အစြန္ဆံုးယာဥ္ေၾကာတြင္ free way ဟုေခၚေသာ ေတာက္ေလွ်ာက္သြားႏိုင္ေသာ ယာဥ္ေၾကာေပးထားပါက ထိုယာဥ္ေၾကာအတိုင္းျဖည္းျဖည္းေမာင္းသြားႏိုင္ပါသည္။ လမ္းဆံု( ရပ္မ်ဥ္းအျဖဴႏွင့္တတန္းတည္းသို႔)သို႔ေရာက္ရွိခ်ိန္တြင္ လမ္းျဖတ္ကူးသူရွိပါက ရပ္တန္႔ေပးႏိုင္ေစရန္ အသင့္ ျပင္ဆင္ထားရမည္။ ထို႔ေနာက္ ဘယ္ဖက္လမ္းမၾကီးမွ လာေသာ ယာဥ္မ်ားအားအႏၱရာယ္မျဖစ္ေစႏိုင္ပါက မီးနီေနေသာ္လည္း ညာဖက္သို႔ ေကြ႔ႏိုင္ပါသည္။
ေကြ႔ျပီးေနာက္တြင္ လမ္းမၾကီး၏ ပင္မယာဥ္ေၾကာအတြင္း ခ်က္ခ်င္းေမာင္းမ၀င္ရပါ။ မ်ဥ္းေသေပးထားေသာ ညာအစြန္ယာဥ္ေၾကာအတြင္း ပင္မယာဥ္ေၾကာမွ ယာဥ္မ်ား၏သြားႏႈန္းႏွင့္ မိမိယာဥ္၏သြားႏႈန္း ကိုက္ညီေစရန္ ထိန္းျပိးမွ ပင္မယာဥ္ေၾကာအတြင္းလိုက္ပါေမာင္း၀င္ရပါမည္။ 
    အခ်ိဳ႔ေသာ ယာဥ္သြားယာဥ္လာနည္းသည့္ လမ္းသြယ္မ်ားမွ လမ္းမၾကိးသို႔ဆံုသည့္ေနရာမ်ားတြင္မူ earth ဖမ္း၍ အခ်က္ျပမီးအား စိမ္းေစပါသည္။ ထိုသို႔ေသာ လမ္းမ်ားတြင္ ယာဥ္၏ေရွ႔ဘီးသည္ ထို earth contact zone အတြင္းက်ေရာက္ေစရန္ ယာဥ္၏ေရွ႕အစြန္းအား ရပ္မ်ဥ္း၏ တည့္တည့္တြင္ေနရာခ် ရပ္တန္႔တတ္ရန္လိုပါသည္။
    ယာဥ္သြားယာဥ္လာ အေတာ္အသင့္ရွိေသာ လမ္းသြယ္သည္ ယာဥ္သြားယာဥ္လာ နည္းေသာ(သို႔) ပံုမွန္ရွိေသာလမ္းမႏွင့္ T ပံုသဏၰာန္လမ္းဆံုျဖင့္ ဆက္သြယ္ေနပါက ညာအစြန္ယာဥ္ေၾကာႏွင့္ တည့္တည့္ လမ္းမတစ္ဖက္ျခမ္းတြင္ မီးနီခ်ိန္ညာေကြ႔ RIGHT TURN ON RED ဆိုင္းဘုတ္အား အျပာေရာင္ေအာက္ခံတြင္ အျဖဴေရာင္စာသားႏွင့္ အျဖဴေရာင္ေဘာင္ခတ္၍ စိုက္ထူထားပါက အထက္စာပိုဒ္ပါ FREE WAY ႏွင့္ အတန္ငယ္ဆင္တူျပိး လမ္းမၾကီးအတိုင္း ဗယ္ဖက္မွလာေသာ ယာဥ္ေၾကာကိုၾကည့္၍ ညာေကြ႔ထြက္ႏိုင္ပါသည္။



YELLOW ( အ၀ါေရာင္အခ်က္ျပမီး )

ရပ္ႏိုင္လွ်င္ရပ္ပါ။ မီးပြဳိင့္အခ်က္ျပမီးသည္ မၾကာခင္နီေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ မီး၀ါၾကာခ်ိန္မွ မီးနီကို ယာဥ္ေၾကာအေနအထားေပၚမူတည္၍ အမ်ိဳးမ်ိဳးသတ္မွတ္ၾကသည္။ ပံုမွန္မွာ (၃)စကၠန္႔ျဖစ္သည္။ ဗယ္ေကြ႔ ယာဥ္ေၾကာအတြက္ သီးသန္႔ Left Green Arrow မရွိသည့္ေနရာတြင္ မီး၀ါကို ၁၀ စကၠန္႔မွ ၂၀စကၠန္႔ထိ ၀ါေပးထားသည္။ ထိုအခါမ်ိဳးတြင္ တည့္တည့္သြားမည့္ကားသည္ မီး၀ါပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း ရပ္မ်ဥ္းကိုေက်ာ္လြန္၍ ဆက္လက္ေမာင္းႏွင္ခြင့္မရွိပါ။
GREEN ( အစိမ္းေရာင္အခ်က္ျပမီး )

Go - သြားႏိုင္သည္ဟူေသာအမွတ္အသားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ မိမိေရွ႔ရွိ လမ္းျဖတ္ဆံုသည္ လမ္းေၾကာင္းရွင္းမွျဖစ္သည္။ အရွိန္ျဖင့္ ျဖတ္ျခင္းမ်ိဳးမျပဳလုပ္ရပါ။ အကယ္၍ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ယာဥ္ေၾကာမွ ေကြ႔လက္စကားရွိေနလွ်င္ ဦးစားေပးရန္ လိုပါသည္။ ထို႔နည္းတူ မီးနီေနစဥ္က လမ္းျဖတ္ကူးလာသူမ်ားရွိပါကလည္း ထိုသူမ်ားအားရပ္ေစာင့္ေပးရန္လိုပါသည္။ ကန္႔လန္႔ျဖတ္ယာဥ္ေၾကာမွ မီးပိြဳင့္ကို ၾကည့္ျပီး ထိုယာဥ္ေၾကာနီသည္ႏွင့္ ထြက္ျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ပါ။ မိမိႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာမီးစိမ္းမွသာ ထြက္ပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အခ်ိဳ႔မီးပြိဳင့္မ်ားသည္ တစ္ဖက္ မီးနီခ်ိန္ နွင့္ အျခားတစ္ဖက္မီးစိမ္းခ်ိန္ၾကားတြင္ (၃) စကၠန္႔ခန္႔ delay time ရွိသည္။ အကယ္၍ သင္သည္ဗယ္ဖက္သို႔ေကြ႔လိုပါက မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွလာေသာ ယာဥ္ေၾကာရွင္းသည္အထိ ေစာင့္ရန္လိုအပ္ပါသည္။

ေကြ႔ေၾကာအခ်က္ျပမီး
ယာဥ္သြားယာဥ္လာမ်ားေသာ လမ္းဆံုမီးပိြဳင့္မ်ားတြင္ ေကြ႔ေၾကာအတြက္ နီ၊၀ါ၊စိမ္း မွ်ားပါေသာ သီးသန္႔မီးပြိဳင့္ကို တပ္ဆင္ထားေလ့ရွိပါသည္။
-ေကြ႔ေၾကာမီးနီခ်ိန္တြင္ တည့္ေၾကာမီးစိမ္းေနပါသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ- တည့္တည့္ဆက္သြားမည့္ယာဥ္မ်ား သြားႏိုင္သည္။ ေကြ႔ေၾကာတြင္ေနရာယူထားေသာ ကားမ်ားဗယ္မေကြ႔ရ။ ေကြ႔ေၾကာရပ္မ်ဥ္းမေရာက္ခင္တြင္ ရပ္တန္႔ထားရမည္။
-ေကြ႔ေၾကာမီး၀ါခ်ိန္တြင္ တည့္ေၾကာမီး (သို႔မဟုတ္) ကန္႔လန္႔ျဖတ္ယာဥ္ေၾကာသည္ နီေနပါမည္။ အဓိပၸါယ္မွာ - ရပ္ႏိုင္လွ်င္ရပ္ပါ။ ေကြ႔ေၾကာမီးနီေတာ့မည္။ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွ တည့္တည့္လာမည့္ ယာဥ္ေၾကာ (သို႔မဟုတ္) ကန္႔လန္႔ျဖတ္ယာဥ္ေၾကာသည္ စိမ္းရန္အသင့္ျဖစ္ေနပါျပီ။
-ေကြ႔ေၾကာမီးစိမ္းခ်ိန္တြင္ သင္ေနရာယူထားသည့္ ဗယ္ဘက္သို႔ ေကြ႔ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ မ်က္ႏွာခ်င္းယာဥ္ေၾကာ မီးစိမ္းခ်ိန္ကထြက္လာလက္စျဖစ္ေသာ ကားမ်ားရွင္းမွေကြ႔ရန္ျဖစ္သည္။

RED ARROW ( ေကြ႔ေၾကာမီးနီ )

YELLOW ARROW ( ေကြ႔ေၾကာမီး၀ါ )

GREEN ARROW ( ေကြ႔ေၾကာမီးစိမ္း )


ဘရာဇီးေတာင္ပိုင္းက ျမိဳ႔တစ္ျမိဳ႔ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္(၃၀)အတြင္း ကမၻာ့ျမိဳ႔ေတြထဲ ထိပ္တန္းျမိဳ႔ တစ္ျမိဳ႔ ျဖစ္လာေၾကာင္း  ၾကားၾကားခ်င္းေတာ့ ယံုမိမွာမဟုတ္ဘူး။

မၾကာေသးမီက ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ စစ္တမ္းတစ္ခုအရ လူဦးေရ (၃)သန္းသာ ရွိတဲ့ ဒီျမိဳ႔ေလးမွာ ေနထိုင္ၾကသူေတြ ရဲ႔ ၉၉-ရာခိုင္ႏႈန္းက ဒီျမိဳ႔ဟာ သူတို႔အတြက္ေတာ့ သုခ ျမိဳ႔ေတာ္ပါဘဲလို႔ ဆိုၾကသတဲ့။ သူတို႔ စကားသံေတြကို နားေထာင္ၾကည့္ရေအာင္။

ပန္းျခံတစ္ခု ရဲ႔ ခံုတန္းရွည္မွာ ဆြယ္တာထိုးေနတဲ့ မိန္းမငယ္က "'ဒီျမိဳ႔ဟာ က်မတို႔အတြက္ ေနထိုင္မႈ စတိုင္တစ္ခုကို ေပးပါတယ္" လို႔ေျပာတယ္။ ဆက္ျပီးသူမက "ဒီေနရာဟာ ေအးခ်မ္းတယ္။ အဲဒါက ဒီျမိဳ႔မွာ က်မအၾကိဳက္ဆံုး ခံစားမႈပါ"..တဲ့။ လမ္းေလွ်ာက္ထြက္လာတဲ့ သက္ၾကီးရြယ္အိုစံုတြဲ မွ အဘြားျဖစ္သူက "'ဒီမွာ ရွိတဲ့ အရာတိုင္းက စိတ္ခ်မ္းသာစရာ ခ်ည္းဘဲ။ အဘြား ဒီျမိဳ႔ေလးကို တကယ့္ကို ျမတ္ႏိုးတယ္"လူငယ္ စံုတြဲကို ေမးၾကည့္ေတာ့ "အသက္ရွင္ေနသမွ်ေတာ့ ဒီ ျမီဳ႔သူျဖစ္ျပိးရင္ တစ္သက္လံုး ဒီျမိဳ႔သူဘဲ ျဖစ္သြားမွာဘဲ" လို႔ ေကာင္မေလးက ရယ္ရင္း ေျပာပါတယ္။ သူ႔အေဖာ္ ေကာင္ေလးက " ဒီျမိဳ႔ကို က်ေနာ္ တစ္သက္လံုး မခြဲခြာဘူး" လို႔ ထပ္ေလာင္းျဖည့္စြက္ပါတယ္။ သူ႔မ်က္လံုးေတြ ၾကည့္ရတာ ဒီျမိဳ႔ကေန တစ္ျခားေျပာင္းသြားရမွာကို စိုးရိမ္ေနပံုပါဘဲ။ကုရ္ခ်ီဘာ ျမိဳ႔ဟာ ဖြံ႔ျဖိဳးဆဲ တိုင္းျပည္တစ္ခုက ျမိဳ႔တစ္ျမိဳ႔ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီျမိဳ႔မွာ ဖြံ႔ျဖိဳးျပီးတိုင္းျပည္ေတြက ျမိဳ႔ျပေတြနဲ႔မျခား လူေနမႈအဆင့္အတန္းေကာင္းေကာင္း ရွိတယ္။ သာယာတဲ့ ပါတ္၀န္းက်င္ ကို ဖန္တီးေပးထားတယ္။  ဒါေတြက လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ရိုးစင္းတဲ့ စိတ္ကူးစိတ္သန္းတစ္ခုက စတင္ခဲ့တာပါ။ အဲဒါက လူထု ဦးစားေပး ၊ ကားက ဒုတိယ ဆိုတာပါဘဲ။ေဂ်မီလာနာ က စိတ္ကူးေကာင္းတဲ့ ျမိဳ႔ျပစီမံကိန္းပညာရွင္ ဗိသုကာ ပညာရွင္ တစ္ဦးပါ။ 1970-အေစာပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ သူ ျမိဳ႔ေတာ္၀န္ျဖစ္လာေတာ့ ၾကပ္တည္းလာတဲ့ ယာဥ္ေၾကာအတြက္ လမ္းေတြကိုခ်ဲ႔ဘို႔ အေဆာက္အအံုအခ်ိဳ႔ကို ျဖိဳခ်မယ့္ အစီအစဥ္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ရပါတယ္။ လာနာက "မတူေတာ့ မတူဘူးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဥပမာျပရရင္ ကၽြန္ေတာ့ ေယာကၡမလိုေပါ့။ က်ေနာ့္ ေယာကၡမေတြ နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ မိသားစုဟာ ဆက္ဆံေရးေကာင္းမြန္သင့္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေယာကၡမက က်ေနာ့္ မိသားစုဘ၀ကို ဘယ္လိုေန၊ ဘယ္လိုထိုင္ ဆိုျပီး ပဲ့ကိုင္လာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ နည္းလမ္းမက်ေတာ့ဘူး။"

လာနာက လမ္းခ်ဲ႔မယ့္အစီအစဥ္ နဲ႔ ေျပာင္းျပန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ပါတယ္။ သူက လမ္းကို လွေအာင္ ျပန္ခင္းလိုက္တယ္။ အဲဒီလမ္းကို ယာဥ္ေတြ ၀င္ခြင့္မေပးေတာ့ဘူး။ လမ္းလယ္ေခါင္မွာ သစ္ပင္ေတြ တန္းစီစိုက္။ ေမာရင္ ထိုင္ဘို႔ ခံုတန္းေတြလည္း လုပ္ထားေပးတယ္။  ဘယ္ေနလိမ့္မလဲ။ အားလံုး ၀ိုင္းကန္႔ကြက္ၾကတာေပါ့။ အခုေတာ့ အဲဒီကန္႔ကြက္တဲ့သူေတြ က ဒီလမ္း ကို ဘာနဲ႔ မွ မလဲႏိုင္ပါဘူးတဲ့။ အဲဒီလမ္းေတြဟာ ဘရာဇီးမွာေတာ့ ပထမဆံုး လူလမ္းေလွ်ာက္ဘို႔ သီးသန္႔ဖန္တီးလိုက္တဲ့ လမ္းေတြပါဘဲ။ လူ၀ါဒါ ဖေလာရက္ဇ္ (သို႔) Street of Flowers ဟာ ျမိဳ႔တစ္ေလွ်ာက္ (၁၅)ဘေလာက္စာ ရွည္ပါတယ္။

"ျမိဳ႔ျပတစ္ခုဆိုတာ မိသားစု အမွတ္တရ ပံုေလးလိုပါဘဲ။ ဘယ္ေလာက္ဘဲ ေဟာင္းေဟာင္း၊ သင္ဘယ္ေတာ့မွ ဖ်က္ဆီးလိမ့္မွာ မဟုတ္ဘူး။ တကယ္လို႔ အဲဒီပံုထဲက ခင္ဗ်ား အန္ကယ္ ဒါမွမဟုတ္ တစ္ျခား အမ်ိဳးတစ္ေယာက္ေယာက္ကို ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ မႏွစ္သက္ရင္ေတာင္မွ ခင္ဗ်ား ထိန္းသိမ္းထားမွာပါဘဲ။ အဲဒီပံုေလးက ခင္ဗ်ားကိုယ္တိုင္ရဲ႔ ေၾကးမံုျပင္ ဘဲေလ။ အဲဒီပံုမွာ ခင္ဗ်ားတို႔ မိသားစုရဲ႔ ခ်စ္ခင္မႈ၊ စိတ္ဓါတ္၊ အစဥ္အလာေတြက ကိန္းေအာင္းေနတယ္" လို႔ လာနာက ဆိုပါတယ္။၁၉၇၁-မွာ ျမိဳ႔ေတာ္၀န္ နဲ႔ ျပည္နယ္ ၀န္ရွင္ေတာ္မင္းၾကီး အျဖစ္ ခန္႔အပ္ ခံရျပီးေတာ့ ၂၀၀၂-ခုႏွစ္အထိ သူ ဒီေဒသအတြက္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့တယ္။ အခုေတာ့ သူက ဒီျမိဳ႔မွာ ဂႏၶ၀င္ ျဖစ္ခဲ့ျပီေလ။ ျမိဳ႔က လမ္းမေတြ တစ္ေလွ်ာက္ သူလမ္းေလွ်ာက္ထြက္တဲ့အခါ လူေတြက သူ႔ကို ႏႈတ္ဆက္ၾကတယ္။ 
"ခင္ဗ်ား ပထမဆံုးအၾကိမ္ ေရြးေကာက္ခံရကတည္းက က်ဳပ္က ခင္ဗ်ား ရဲ႔ အမာခံေလ"
"လာနာ... ခင္ဗ်ား ဒီႏွစ္ ၀င္အေရြးခံဦးမွာလား" "No..! က်ေနာ္ ႏိုင္ငံေရးေလာကထဲက ထြက္လိုက္ပါျပီ"လာနာ ဟာ သူ႔အိပ္မက္ေတြကို ဒီျမိဳ႔ေလး နဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ျပီး၊ ၂၀၀၂-ခုႏွစ္မွာ အျငိမ္းစား ယူသြားပါျပီ။ သူဟာ လူေကာင္ၾကိးသလို အိပ္မက္လည္းၾကီးသူပါဘဲ။ ဒီအိပ္မက္က သူ႔ကို ဖီေလာ္ေဆာ္ဖာ တစ္ေယာက္ နဲ႔ ႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ေယာက္ အျဖစ္ ပီျပင္ေစခဲ့ပါတယ္။ "လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု ရဲ႔ အနာဂါတ္အတြက္ အေရးၾကိးတဲ့ အခ်က္(၃)ခ်က္ ရွိတယ္။ တစ္ သြားေရးလာေရး လြယ္ကူမႈ။ ဒုတိယက ေရရွည္တည္တံ့ႏိုင္စြမ္း နဲ႔ တတိယက ကိုယ္ပိုင္အရည္အေသြးပါ။ ျမိဳ႔တိုင္းျမိဳ႔တိုင္းဟာ ဒီ(၃)ခ်က္ ကို အေလးထားၾကရင္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ လူသားဘ၀ကို ေမွ်ာ္လင့္စရာရွိမယ္။ ၁၉၇၀-မွာ ကူရ္ခ်ီဘာျမိဳ႔ ရဲ႔ လူဦးေရဟာ ၁-သန္းေက်ာ္သြားျပီး၊ ျမိဳ႔က လမ္းေတြဟာ ကားေတြ နဲ႔ ျပည့္ၾကပ္လာတယ္။ လာနာ က Transport engineer တစ္ေယာက္မဟုတ္ေပမယ့္ လူထုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး နဲ႔ ပါတ္သက္လို႔ ဘယ္လိုေျဖရွင္းရမလဲ ဆိုတာ နားလည္သူပါ။ ေနာက္ ဘတ္ဂ်တ္ခ်ိဳ႔တဲ့တဲ့ ဒီျမိဳ႔မွာ  အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲဆိုတာ သူသိတယ္။ "ကူရီတစ္ဘာျမိဳ႔ ရဲ႔ လွ်ို႔၀ွက္ခ်က္က ဘာလဲလို႔ ေမးရင္ တစ္ခုက စိတ္ပိုင္းျဖတ္မႈပါ။ ရိုးစင္းတဲ့ အိုင္ဒီယာကို အေျချပဳျပီး သံဓိဌာန္ ခ်ရပါမယ္။ က်ေနာ္တို႔ ရိုးစင္းမႈကို မေၾကာက္ခဲ့ဘူး။ သိတဲ့အတိုင္း ျမိဳ႔က ဖြဲ႔စည္းပံု သိပ္မရႈပ္ဘူး။ ရႈပ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ တစ္မ်ိဳးေပါ့.."

ဒါဟာ ကုရ္ခ်ီဘာ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စံနစ္ ရဲ႔အစပါ။ လာနာက ပင္မလမ္းေၾကာင္းေတြ သတ္မွတ္လိုက္တယ္။ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုမွာ ယာဥ္ေၾကာ(၃)ခုရွိတယ္။ တစ္ခုက ျမိဳ႔ထဲအ၀င္ ၊ ေနာက္တစ္ခုက ျမိဳ႔ထဲက အထြက္၊ အလယ္မွာ သီးသန္႔ကာရံထားတဲ့ (၂)ဘက္သြား ဘတ္(စ)ကားလမ္း ထားလိုက္တယ္။ လူေတြ ျမိဳ႔ထဲကို ခရီးသြားဘို႔ေပါ့။ 


"က်ေနာ္တို႔ စေတာ့ တစ္ရက္ကို ခရီးသည္ ႏွစ္ေသာင္းခြဲ။ အခုေတာ့ တစ္ရက္ကို ခရီးသည္(၂)သန္းေက်ာ္ကို ၀န္ေဆာင္မႈ ေပးေနျပီ။"


လာနာက (၃)စီးတြဲယာဥ္ ေတြကို မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ျပီး၊ ခရီးသည္ ပိုတင္ႏိုင္ပါတယ္။ "ဒီရိုးစင္းတဲ့ စံနစ္ကေန က်ေနာ္တို႔ ေျမေအာက္ရထားထက္ေတာင္ ပိုမ်ားတဲ့ ခရီးသည္ ပမာဏကို ကိုင္တြယ္ႏိုင္ပါတယ္.။ ကုန္က်စရိတ္ကေတာ့ ေျမေအာက္ရထားလမ္းေဆာက္တာထက္ အဆ(၁၀၀)၊ (၂၀၀)ေလာက္ ပိုသက္သာတာေပါ့ဗ်ာ။ ဒီစံနစ္ကို တည္ေဆာက္ဘို႔ က်ေနာ္တို႔ အခ်ိန္ယူခဲ့တာ ၂-ႏွစ္ေတာင္ မၾကာဘူး"
သူဖန္တီးမယ့္ ဘတ္(စ)ကားအေၾကာင္းစဥ္းစားေနရင္း တစ္ရက္မွာ လာနာက ဒီဘတ္(စ)ကားေတြမွာ လူဆင္းခ်ိန္တက္ခ်ိန္က အေတာ္ အခ်ိန္ယူတာကို သတိထားမိသြားတယ္။ ဒီေတာ့ ဘတ္(စ)ကားေပၚေရာက္မွ လက္မွတ္ျဖတ္ရတဲ့ စံနစ္အစား ဘတ္(စ)ကားဂိတ္မွာကတည္းက လက္မွတ္ၾကိဳျဖတ္တဲ့ စံနစ္ကို စဥ္းစားမိပါတယ္။ ဒါနဲ႔ မွန္ခံုးေတြနဲ႔ တန္ဆာဆင္ထားတဲ့   တိုင္ကီလွဲထားတဲ့ပံု ဘတ္(စ)ကားဂိတ္ ဒီဇိုင္းကို သူေရးဆြဲခဲ့ပါတယ္။ သူက အဲဒီ ဒီဇိုင္းေလးဟာ သူ႔အိပ္မက္ေလးတစ္ခုလို႔ ဆိုပါတယ္။ အခုဆိုရင္ ရံုးဆင္းရံုးတက္ခ်ိန္ ေတြမွာ (၆၆)စကၠန္႔တိုင္းမွာ ဘတ္စ္ကားတစ္စီး ႏႈန္းနဲ႔ေျပးဆြဲႏိုင္ေနပါျပီ။ Boarding Tube ( လူတင္တဲ့ ျပြန္ေလး) ေတြကေနေပါ့။ ဘတ္(စ)ကားတိုင္းကလည္း လူအျပည့္ပါဘဲ။


ေနာက္ထပ္ ကူရ္ခ်ီဘာျမိဳ႔ ရဲ႔ သိသာထင္ရွားတာက ျမိဳ႔အ၀ွန္း ျဖန္႔က်က္ထားတဲ့ ပန္းျခံကြန္ရက္ပါ။ 


"ပန္းျခံတစ္ခုခ်င္းဆီက သီးျခားစီ ဆိုတာ ဟုတ္ပါတယ္။ အေရးၾကီးတာက သူတို႔ကို တစ္ခု နဲ႔ တစ္ခု ခ်ိတ္ထားဘို႔ပါ။" မစၥတာ နာကာမူရာ ကို သူရွင္းျပေနတာပါ။ လြန္ခဲ့တဲ့ (၃၅) ႏွစ္က ပန္းဥယ်ာဥ္ေတြ ရဲ႔ ဒါရိုက္တာ အျဖစ္ ငွားရမ္းခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ နာကာမူရာ ဟာ ဒီတိုင္းျပည္ သဘာ၀ပါတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ  ၾကီးမားလွတဲ့ ပန္းဥယ်ာဥ္ကြန္ရက္ ၾကီးကို ျမိဳ႔အႏွံ႔ အတူတကြ ဖန္တီးခဲ့ၾကတယ္။

၀ဲဘက္မွ ေရလွ်င္ (၃)ဦးေျမာက္မွာ ေဂ်မီလာနာ ျဖစ္ျပီး၊ ယာဘက္မွ (၃)ဦးေျမာက္မွာ မစၥတာ နာကာမူရာျဖစ္သည္
၀ဲဘက္မွ ေရလွ်င္ (၃)ဦးေျမာက္မွာ ေဂ်မီလာနာ ျဖစ္ျပီး၊ ယာဘက္မွ (၃)ဦးေျမာက္မွာ မစၥတာ နာကာမူရာျဖစ္သည္

နဂိုက ပစ္ထားတဲ့ ေနရာေတြကို ပန္းျခံအျဖစ္ ဖန္တီးခဲ့ၾကတာပါ။ တစ္ခ်ိဳ႔ေနရာက ေရဆိုးေတြ နဲ႔ ျပည့္ေနတဲ့ ေရအိုင္ၾကိးေတြ၊ တစ္ခ်ိဳ႔ကေတာ့ အမိႈက္ပံု ေနရာေတြေပါ့။ ဒီပန္းျခံေတြထဲက တစ္ခုအေၾကာင္း ေျပာရရင္ ဒီတစ္ခုဟာ ျမိဳ႔အတြက္ အနားယူစရာ နိဗၺာန္ဘံုေတြ အေနနဲ႔တင္မကဘူး။ အနားပါတ္၀န္းက်င္ေျမေစ်းကို လည္း ျမင့္တက္ေစခဲ့တယ္။ ဒီကူရ္ခ်ီဘာ ျမိဳ႔က အျခားဟာေတြ နဲ႔ မတူတာက ဒီပန္းျခံဟာ ရည္ရြယ္ခ်က္ တစ္ခုထက္မက ရွိပါတယ္။ ၁၉၇၀-ခုႏွစ္ေတြတုန္းက ဒီေနရာဟာ အျမဲ႔ေရဖံုးေနတဲ့ ေနရာပါ။ ပထမေတာ့ ဒီေနရာကို စီး၀င္တဲ့ ေခ်ာင္းကိုပိတ္ ၊ကြန္ကရိတူးေျမာင္းတစ္ခုအေနနဲ႔ လမ္းလႊဲေပးဘို႔ပါ။ 

"'ဒီလို လုပ္တာမ်ိဳးကို ကမၻာတစ္၀ွန္း လုပ္ခဲ့ၾကျပီးျပီ၊ စရိတ္လည္း အရမ္းကုန္တယ္။ ဒီလို ၁၀၀-စတုရန္းမီတာေလာက္ရွိတဲ့ ေနရာကို ကြန္ကရိလုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းေဆာက္တဲ့ ကုန္က်စံရိတ္ေလာက္ က်ပါမယ္။" နာကာမူရာက ေျပာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကြန္ကရိ နံရံကာျပီး ေရဖံုးတာကို ေရွာင္လႊဲမယ့္အစား ေခ်ာင္းကို စီးျမဲအတိုင္းစီးေစ။ ေခ်ာင္းေဘးတစ္ေလွ်ာက္မွာ ပန္းျခံလုပ္လိုက္ပါတယ္။ တိုးခ်ဲ႔ျပီးတဲ့ ပန္းျခံအက်ယ္အ၀န္းဟာ စတုရန္းမီတာ ၁.၅-သန္း က်ယ္ပါတယ္။ "အားလံုး သဘာ၀အတိုင္းဘဲ။ လူက ဘာမွ ျပဳျပင္ထားတာမရွိဘူး။ ဒီထဲက ငါးေတြကိုၾကည့္၊ ဇီ၀ေဗဒ ရႈေထာင့္ကၾကည့္လည္း ေဂဟစံနစ္ အတိုင္းဘဲ ရွိေနတယ္။ ငါးေပါတဲ့ ဒီေခ်ာင္းေဘး ပန္းျခံတစ္ေလွ်ာက္ ငန္းေတြက အစာရွာလို႔ ေနပါတယ္။ 


အခုေတာ့ ကုရ္ခ်ီဘာ ျမိဳ႔ဟာ ျမိဳ႔ျပတစ္ခုမွာ ရွိသင့္တဲ့ စိမ္းလန္းဧရိယာ သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ (၄)ဆပိုတဲ့ ပါတ္၀န္းက်င္ရွိတယ္။ နာကာမူရာက အင္မတန္ရိုးစင္းတဲ့ အစီအစဥ္တစ္ခုကို ထပ္ေပါင္းပါတယ္။ ဒီပန္းျခံတြင္း ျမက္ခင္းျပင္ ကို မွန္မွန္ရိတ္ဘို႔ သိုးေတြကို လႊတ္ေက်ာင္းပါတယ္။ သိုးေတြက ျမက္ကိုစားရင္း ျမက္ေတြ မရွည္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့။

"ျမက္ခင္းကို သန္႔ရွင္းေအာင္ ထိန္းသိမ္းဘို႔ နဲ႔ မွန္မွန္ရိတ္ဘို႔ သိုးေတြ သံုးရတာက အျခား စက္ေတြ သံုးတာထက္ စာရင္ ကုန္က်စရိတ္ အမ်ားၾကီးသက္သာပါတယ္။" လို႔ လာဒါလီနာက ရွင္းျပပါတယ္။ ၁၉၈၉-မွာ သူ႔ကို ျမက္ေတြရိတ္ဘို႔ ငွားရမ္းခဲ့ျပီး၊ အခုေတာ့ ျမက္ရိတ္ရမယ့္ အစား ျမိဳ႔ေတာ္သိုးထိန္းသမား ျဖစ္လို႔လာပါတယ္။ "'ဒီအလုပ္ကို က်ေနာ္ ေတာ့ ၾကိဳက္တယ္။ အခု သိုးေတြ နဲ႔လည္း ေနသားက်လာျပီ"

ပန္းျခံေတြ၊ သိုးေတြက ဒီျမိဳ႔ရဲ႔ အဓိက ေျဖရွင္းရမယ့္ ျပႆနာေတြနဲ႔ အေ၀းၾကီးမွာဘဲ ရွိေသးတယ္။ တစ္ျခား ျမိဳ႔ျပေတြလိုဘဲ ဒီျမိဳ႔မွာ အေျခအေနမဲ့ေတြ ေနထိုင္တဲ့ က်ဴးေက်ာ္ရပ္ကြက္ေတြ ရွိတယ္။ 

"က်ဴးေက်ာ္ရပ္ကြက္ေတြ နဲ႔ ပါတ္သက္ျပီး၊ အျခားျမိဳ႔ျပေတြ နဲ႔ မတူတာတစ္ခုေတာ့ လုပ္ႏိုင္ရမယ္ လို႔ က်ေနာ္ေတြးမိတယ္။ သူတို႔ကို က်ေနာ္တို႔ လူရာသြင္းရမယ္။ ေလးစားမႈ ျပရမယ္။ ျမိဳ႔ျပတစ္ခု ဖန္တီးရာမွာ သူတို႔အတြက္လည္း က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားရမယ္။ တစ္ခုတည္းျဖစ္တည္ျခင္း ဆိုတာကို စဥ္းစားတဲ့အခါ က်ေနာ္တို႔က အေတြးသစ္ေတြကို ဖန္တီးဘို႔ မဟုတ္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ ကိုယ္ က်ေနာ္တို႔ ျမိဳ႔ေနလူတန္းစားေတြရဲ႔ ေန႔စဥ္ဘ၀ထဲကို ၀င္ခံစားၾကည့္ဘို႔ဘဲ ျဖစ္တယ္။"

ဒါေၾကာင့္ ဆင္းရဲတဲ့ ျမိဳ႔ျပေန လူတန္းသားအတြက္ လာနာက "ပူးတြဲတာ၀န္ယူမႈ တည္ေဆာက္ျခင္း"ဆိုတဲ့ အစီအစဥ္တစ္ခုကို လုပ္ပါတယ္။ သူက အဲဒီရပ္ကြက္ေတြမွာ ေနထိုင္သူေတြကို ကိုယ့္ပါတ္၀န္းက်င္ ကိုယ့္တာ၀န္ယူျပီး သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ၾကဘို႔ ေဆာ္ၾသပါတယ္။ အျပန္အလွန္အေနနဲ႔ ျပည္နယ္အစိုးရက အဲဒီအမိႈက္လာပစ္သူေတြကို ဟင္းခ်က္စရာေတြ၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြ၊  ျပန္လည္ေပးအပ္ေစပါတယ္။

ဒီလို မိသားစုေတြထဲက တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ အန္ဒရီယာတို႔ အတြက္ ဒါက ဘ၀ရပ္တည္ရာ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခု ျဖစ္လာပါတယ္။ သူတို႔က ျပန္လည္သန္႔စင္ သံုးစြဲႏိုင္တဲ့ ပစၥည္းေတြကို ေကာက္ျပီး အမိႈက္ကားလာရင္ သြားေရာင္းပါတယ္။ 

"က်မတို႔ ဒီလိုအမိႈက္မ်ိဳး ၅-ကီလိုေပးရင္ သူတို႔က ဟင္းသီးဟင္းရြက္ တစ္ကီလို ျပန္ေပးတယ္ေလ။ က်မတို႔အတြက္ လံုေလာက္တဲ့ အာဟာရ ရတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ ဟင္းခ်က္စရာ တစ္ခုခု မရွိရင္ အေတာ္ဘဲ၊ သစ္သီးေတြလည္း ပါတယ္ေလ။ သူတို႔က သစ္သီးေတြလည္း ျပန္ေပးေသးတယ္" လို႔ သူမက ေျပာတယ္။ 

ဒါေပမယ့္လည္း ဒီက်ဴးေက်ာ္ရပ္ကြက္ေတြက လူေတြ ရဲ႔ ဘ၀ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျမွင့္တင္ဘို႔ ခက္ခဲေနတုန္းပါဘဲ။ အျမဲ ဗြက္ေတြအိုင္ေနတဲ့ ဒီရပ္ကြက္မွာ ခေနာ္နီခေနာ္နဲ႔ တဲေတြ အကုန္လံုးက က်ဴးေက်ာ္ေတြခ်ည့္ဘဲ။ သူတို႔မွာ တစ္ျခား သြားစရာ အိမ္ (ဒါမွမဟုတ္) ကိုယ္ပိုင္ေျမေနရာမွ မရွိတာ။

"က်မတို႔အဘို႔ေတာ့ ဒီမွာ ေရျမဳပ္တာ ခဏ ခဏ ၾကံဳရတယ္။ က်မတို႔ ဒီမွာ ဘယ္လို ရင္ဆိုင္ရတယ္ဆိုတာ ဘယ္သူမွ သိမွာလည္း မဟုတ္သလို စိတ္လည္း ၀င္စားၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ ရွင္ ဒီေနရာမွာ လာေနၾကည့္စမ္းပါ။ ဘယ္လိုမွ ေနလို႔ွ ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူး" လို႔ လူမမည္ သမီးတစ္ေယာက္ ေမြးထားတဲ့ လူမည္း အမ်ိဳးသမီး ရိုဇီကလဲ က ေျပာတယ္။

မၾကာပါဘူး။ ဒီညြန္ေတာကို ျပန္ျပင္ဘို႔ အစိုးရက ဒီေနရာမွာ ရွိတဲ့ အေဆာက္အအံု မွန္သမွ် ျဖိဳဘို႔ လုပ္ပါတယ္။ လက္ရွိေနထိုင္သူေတြကို အျခားယာယီရပ္ကြက္တစ္ခုမွာ ေနရာခ်ထားေပးပါတယ္။ အဲဒီယာယီရပ္ကြက္ေတြမွာ လမ္းရွိတယ္။ မီးရွိတယ္။ အခ်ိန္ျပည့္လႊတ္ေပးေနတဲ့ ေရလိုင္းလည္း ရွိတယ္။

"ဟန္က်တာဘဲေနာ္။ အဲဒီေနရာသစ္မွာ ေနရာကလည္း လွတယ္ေျပာတယ္။ ျပီးေတာ့ အထပ္ နဲ႔ ေနရမွာတဲ့.." ရိုဇီကလဲ ရဲ႔ စိတ္လႈပ္ရွားမႈ နဲ႔ ေျပာတဲ့စကားပါ။ "ေက်ာင္းလည္း ရွိတယ္။ ေစ်းလည္း ရွိတယ္။ ေတာ္ေတာ္ အဆင္ေျပမွာ"

ဆန္ဘာကလင္း က ရိုဇီတို႔ တစ္ေတြ ေနာက္ျပန္ေနရမယ့္ ေနရာပါ။ သူမကို သက္သာေသာ အတိုးႏႈန္း နဲ႔ အိမ္ကို အေပါင္ျပန္ထားျပီး၊ ေခ်းေငြထုတ္ေပးပါတယ္။ ဒီအသစ္ေဆာက္ေပးတဲ့ အိမ္ေတြမွာ အိမ္တစ္လံုးမွာ ရွိသင့္တာေတြ အကုန္ပါႏိုင္ေအာင္လို႔ ၾကိဳးစားထားတယ္။ ျမိဳ႔က ဗိသုကာေတြက အခမဲ့ ပံုထုတ္ေပးတာပါ။ ေနထိုင္မယ့္သူေတြကို သင္တန္းေပးျပီး၊ ဒီရပ္ကြက္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းခြင္မွာ အလုပ္ျပန္ေပးပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးသမားကေန အနားယူျပီးေနာက္ ေဂ်မီဟာ အျငိမ္းစားဘ၀ နဲ႔ ေမြ႔ေလ်ာ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ရဲ႔ ဗိသုကာ စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြကိုေတာ့ မစြန္႔လႊတ္ေသးပါဘူး။ ဖြံ႔ျဖိဳးျပီးတိုင္းျပည္ေတြက ျမိဳ႔ျပမ်ားစြာအတြက္ ေရရွည္တည့္တံ့ႏိုင္တဲ့ ဖြံ႔ျဖိဳးမႈရွိဘို႔ သူဟာ အၾကံေပး ပညာရွင္အျဖစ္ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ 

"က်ေနာ့္အျမင္အရေတာ့ ျမိဲ႔ျပေတြမွာ အနာဂါတ္အလားအလာေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ လူေတြက ေျပာင္းလဲဘို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ထင္ၾကတယ္။ တကယ္လို႔ သူတို႔မွာ ျမိဳ႔ျပဆိုင္ရာ ေယဘူယ်အျမင္ဆိုတာ မရွိရင္ေတာင္မွ ျမိဳ႔ျပေန အလႊာအသီးသီးအတြက္ အျမင္ဆိုတာမ်ိဳး ထားသင့္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူေတြ အတြက္ ပိုေကာင္းတဲ့ ဘ၀ေတြ ရဘို႔ဆိုရင္ ျမိဳ႔ေတြကို ပိုလို႔ေနခ်င္စဘြယ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ရမွာပါ။" လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။ 

Thar Lay
Aug 04, 2013
0623 hr

Translated the video clip in my version.
Video contributed by Mdy Boy