Search This Blog

ရန္ကုန္ ယာဥ္ၾကာၾကပ္တည္းမႈ ကပ္ဆိုးကို စက္ဘီးျဖင့္ ျဖတ္သန္းျခင္း (၂)

ရန္ကုန္က ယာဥ္ေၾကာၾကပ္တည္းမႈ ျပႆနာ
---------------------------------------------
ရန္ကုန္ ယာဥ္ၾကာၾကပ္တည္းမႈ ကပ္ဆိုးကို စက္ဘီးျဖင့္ ျဖတ္သန္းျခင္း (၂)
--------------------------------------------------------------------------
By Douglas Long

အျခား YCDC အရာရိွ တစ္ဥိးျဖစ္တဲ့ လမ္းတံတား အင္ဂ်င္နီယာ ဌာနက လက္ေထာက္ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ျဖစ္တဲ့ ဦးမ်ိဳးမင္းက အနည္းဆံုး ေနာက္(၃)ႏွစ္အထိ ရန္ကုန္ ယာဥ္ေၾကာ စီမံမႈေတြထဲမွာ စက္ဘီးစီးနင္းသူေတြအတြက္ အစီအစဥ္ မရိွပါဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။

“က်ေနာ္တို႔ ျမိဳ႔ေတာ္ လမ္းေတြကို အခုထက္ ပိုတိုးတက္လာေအာင္ လုပ္ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စက္ဘိးေတြအတြက္ သီးသန္႔လမ္းေတြ ပါမယ္ဆိုတာေတာ့ မေသခ်ာဘူး”

အခုေလာေလာဆယ္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔လို ရန္ကုန္မွာ စက္ဘီးစီးသူေတြဟာ လက္ရိွ အေျခအေနမွာဘဲ ဆက္သြားေနရမွာပါပဲ။ တစ္ပါတ္ကို (၇)နာရီ၊ (၈)နာရီေလာက္ ရန္ကုန္တစ္ခြင္ စက္ဘိးစီးရင္း နဲ႔ က်ေနာ္ အခ်ိန္ကုန္ဆံုးပါတယ္။ က်ေနာ္က အင္းစိန္မွာ ေနျပီး၊ အလုပ္က ျမိဳ႔လည္မွာပါ။ က်ေနာ္ ခရီးစဥ္ဟာ ၂၁-ကီလိုမီတာ(၁၃-မိုင္) ရိွပါတယ္။ တစ္ပါတ္(၅)ရက္ က်ေနာ္ စက္ဘီးနဲ႔ ရံုးတက္ပါတယ္။ ဒီခရိးစဥ္အတြက္ က်ေနာ္ (၄၅)မိနစ္ကေန(၅၀)မိနစ္ေလာက္ အခ်ိန္ယူရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီခရိးစဥ္ကိုဘဲ Taxi စိးရင္ ဒီထက္ (၂)ဆ ပိုၾကာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ရံုးတက္ခ်ိန္ မနက္ခင္းေတြမွာေပါ့။

ဗမာျပည္ကို မေရႊ႕လာခင္တုန္းက က်ေနာ္ ေလာ့စ္အိန္ဂ်လီးစ္မွာ (၁၀)ႏွစ္ ေနခဲ့ပါတယ္။ နယူးေယာက္မွာ (၃)ႏွစ္ မေနခင္ေပါ့။ ႏွစ္ျမိဳ႔စလံုးမွာ က်ေနာ္ ေန႔တိုင္းလိုလို စက္ဘီးစီးပါတယ္။ ဒီ(၁၃)ႏွစ္လံုးလံုး က်ေနာ္ ၾကံဳခဲ့ရတဲ့ လက္မတင္ အႏၱရာယ္ၾကံဳရမႈ စုစုေပါင္းက ရန္ကုန္မွာ တစ္ပါတ္အခ်ိန္ကါလအတြင္း ၾကံဳရတဲ့ ခပ္ဆိုးဆိုး ယာဥ္ေမာင္းေတြရဲ႕ စံခ်ိန္ကို မမွီေသးပါဘူး။

ရန္ကုန္မွာ စက္ဘီးေပၚ တက္ထိုင္မိတဲ့ ဘယ္သူမဆို ယာဥ္သြားလမ္းကို နားမလည္တဲ့၊ သို႔မဟုတ္ ၾကိဳတင္ အခ်က္မျပဘဲ ရုတ္ခ်ည္းယာဥ္ေၾကာေျပာင္းတဲ့၊ ေကြ႕ခ်လိုက္တဲ့ ၊ သို႔မဟုတ္ လမ္းေျပာင္းျပန္ေမာင္းတာကို ဂုဏ္ယူေနတဲ့ ရူးႏွမ္းတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြနဲ႔ ၾကံဳရပါလိမ့္မည္။ အဆိုးဆံုးကေတာ့ ဘတ္(စ)ကား ယာဥ္ေမာင္းေတြပါဘဲ။ သူတို႔အဘို႔ ေနာက္မွတ္တိုင္မေရာက္မီ အျခား ယာဥ္ေမာင္းကို ေက်ာ္တက္လိုက္ဘို႔က အသက္ထက္ေတာင္မွ ပိုအေရးၾကီးပါတယ္။

ေနာက္ ယာဥ္ေမာင္းေတြ သိထားသင့္တဲ့အခ်က္က - အကယ္၍ ျမိဳ႔တြင္းလမ္းမ်ားတြင္ ေျခလ်င္ေလွ်ာက္သူတစ္ဦးသည္ ေရွ႕ကိုက္ (၁၀၀)တြင္ လမ္းျဖတ္ကူးေနျပီး၊ အျခားတစ္ဘက္သို႔ ေရာက္ရန္ (၄)ပံု (၃)ပံု ခရီးေရာက္ျပီး ျဖစ္ပါက၊ ထိုသူအား မိမိယာဥ္ လာေနေၾကာင္း ဟြန္းတီး အသိေပးရန္မလိုပါ။ သင္ထိုေနရာသို႔ ေရာက္ရိွခ်ိန္တြင္ အဆိုပါ လမ္းျဖတ္ကူးသူသည္ သူခရီးသို႔ ေရာက္ရိွျပိး ျဖစ္ျပီး၊ သင္၏ လမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္ ရိွေတာ့မည္ မဟုတ္ပါ။

ေသခ်ာစြာ ခ်ိန္ထိုးတြက္ဆျပီး ဟြန္းကို အသံုးျပဳႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လမ္းေပၚက ရူးႏွမ္းေနသည့္ ယာဥ္ေမာင္းမ်ားသည္ အရိပ္ျမင္တိုင္းသာ ဟြန္းတီးေနပါက ဟြန္းသည္ အဆင့္ေလွ်ာကါ ျမိဳ႔ျပ ဆူညံမႈမ်ား၏ ေနာက္ခံအသံ တစ္ခုသာ ျဖစ္သြားျပီး၊ မည္သူကိုမွ်လည္း မည္သည့္ဆက္သြယ္မႈမွ် မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။

လမ္းေလွ်ာက္သူေတြဟာလည္း ေနာက္ထပ္ ဂရုစိုက္ရမည့္ အခ်က္ထဲ ပါပါတယ္။ သူတို႔က တစ္ခါတစ္ေလဆို ကားေမာင္းတဲ့ သူေတြထက္ေတာင္ ပိုခန္႔မွန္းရ ခက္ပါတယ္။ က်ေနာ္ ၾကံဳခဲ့ဘူးတဲ့ လူတစ္ခ်ိဳ႕ဟာ ပလက္ေဖာင္းေပၚ ရပ္ျပီး၊ က်ေနာ္စက္ဘီးစိးလာတာကို ေစာင့္ၾကည့္ေနတာ တစ္ျဖည္း ျဖည္း နီးလာတဲ့အထိပါဘဲ။ က်ေနာ့္စက္ဘီးနဲ႔ (၂)ကိုက္အလိုေလာက္ ကြာေတာ့မွ သူတို႔က ဒီအခ်ိန္ဟာ ပလက္ေဖာင္းေပၚကဆင္း က်ေနာ့္စက္ဘီးေရွ႕ကေန လမ္းစကူးဘို႔ မွန္ကန္တဲ့ အခ်ိန္ဘဲလို႔ ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါေလေရာ။

ေရွ႕လွမ္းလိုက္၊ ေနာက္ဆုတ္လိုက္၊ ျပိးေရွ႕ျပန္တိုး၊ တစ္ခါရပ္ေနလိုက္၊ ေနာက္ျပန္ဆုတ္၊ ျပီး ေရွ႕ ျပန္တိုးနဲ႔ သူတို႔ ဘာလုပ္မယ္ဆိုတာ ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုမွ မေတြးဆႏိုင္ေတာ့တဲ့ ရွဥ့္လူသားေတြလည္း ရိွတတ္ေသးတယ္။

အျခား ၾကံဳေလ့ရိွတာ တစ္ခုက ကားေတြ လာေနတဲ့အရပ္ နဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ကို ေသေသခ်ာခ်ာ စူးစိုက္ၾကည့္ရင္း လမ္းကူးၾကတဲ့ သူေတြပါ။ သူတို႔ရဲ႕ အမူအက်င့္ကို က်ေနာ္ ဘယ္လိုမွ က်ိဳးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္စြာ ရွင္းမျပတတ္ဘူး။ (သူတို႔ဟာ အခ်ိန္ ယႏၱရားတစ္ခုေပၚမွာ ခရီးသြားေနၾကတဲ့ အတိတ္ကါလတစ္ခုက လူေတြလား ? ဒါမွမဟုတ္ ဗမာျပည္ဟာ လက္၀ဲေမာင္းစံနစ္ က်င့္သံုးေနဆဲ ၁၉၆၁-ခုႏွစ္လို႔ ထင္ေနၾကတုန္းလား ?)

ေမွ်ာ္လင့္မထားေတြကိုလည္း ၾကံဳရဘို႔ ၾကိဳေတြးထားရတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ (၂)ပါတ္ေလာက္က မီးနီတာကို ေစာင့္ရင္း က်ေနာ္ စက္ဘီးရပ္ထားခ်ိန္ ယာဥ္ေၾကာၾကားထဲက ဘတ္(စ)ကားကို ေျပးတက္ဘို႔ ၾကိဳးစားတဲ့ ခရီးသည္ တစ္ေယာက္ဟာ က်ေနာ္ကို အားနဲ႔ ပစ္ေဆာင့္တိုက္လိုက္ပါတယ္။ ရုတ္ခ်ည္းမို႔ က်ေနာ့္ ကိုယ္ က်ေနာ္ လြင့္မသြားေအာင္ ကာကြယ္ရင္း ညာဘက္က ရပ္ထားတဲ့ ကားေပၚ လက္ေထာက္ အားျပဳလိုက္ရပါတယ္။ အဲဒီလူဟာ က်ေနာ့္ဆီကေန ျပန္ကန္ထြက္သြားျပီး၊ ေဆာရီးလို႔ ေရရြတ္ကါ ဘယ္ကိုမွမျမင္ ဘတ္(စ)ကားဆီ ဆက္ေျပးသြားပါတယ္။ အခု ဒီစာေရးေနခ်ိန္ထိ အဲဒီဘက္ ပုခံုးက နာေနတုန္း။

အျခား ေျခနင္းတံကို အသံုးျပဳသူေတြကလည္း ေခါင္းကိုက္စရာပါ။ သူတို႔ဟာလည္း ယာဥ္ေမာင္းေတြလိုဘဲ ခန္႔မွန္းရ ခက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အရိွန္က မမ်ားဘဲ ေသေစေလာက္တဲ့ အားလည္း မရိွပါ။

ဆိုက္ကားဆရာေတြအပါအ၀င္ စက္ဘီးစီးနင္းသူေတြဟာ ယာဥ္အားလံုးထဲ အေႏွးဆံုးယာဥ္ေတြ ျဖစ္ပါလ်က္နဲ႔ မီးစိမ္းဘို႔ အားလံုးေစာင့္ဆိုင္းေနခ်ိန္မွာ တန္းစီထားတဲ့ယာဥ္တန္းကိုေက်ာ္ျပီး၊ ဘာလို႔ ေရွ႔ဆံုးမွာ ေရာက္ခ်င္ေနရသလဲဆိုတာ ေတာ္ေတာ့ကို စဥ္းစားရခက္ပါတယ္။

စက္ဘီးသီးသန္႔ ယာဥ္ေၾကာရိွတဲ့ ျမိဳ႔တစ္ျမိဳ႔ နဲ႔ ယာဥ္ေၾကာအသံုးျပဳသူမ်ားကို စံနစ္တက် ထိန္းေက်ာင္းေပးဘို႔ အရည္အခ်င္းျပည့္၀ေသာရဲမ်ား ခန္႔ထားေပးဘို႔ဆိုတာ တကယ္တမ္းေတာ့ ၾကီးက်ယ္တဲ့ ကိစၥတစ္ခု မဟုတ္ပါ။

(ဤအက္ေဆးသည္ Myanmar Times ဂ်ာနယ္၏ “Wheel in Motion” ဟူေသာ အခ်ပ္ပို ကဏၰတြင္ အနည္းငယ္ ကဲြျပားေသာ ပံုစံျဖင့္ ေဖာ္ျပျပီးျဖစ္သည္။ မူရင္း စာေရးသူ)
===================================

Disclaimer : ဤအက္ေဆးတြင္ ပါ၀င္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ မူရင္းေရးသားသူ၏ အာေဘာ္သာျဖစ္ျပီး၊ Myanmar Road and Transport စာမ်က္ႏွာ၏ သေဘာထားကို အျပည့္အ၀ ထင္ဟပ္ေစျခင္း မရိွပါ။

ဤေဆာင္းပါးကို ေဖာ္ျပျခင္းသည္ စက္ဘီးမ်ားအား စီးနင္းခြင့္ျပဳသင့္သည္ဟု တိုက္တြန္းလိုျခင္း မဟုတ္ပါ။ ရုတ္တရက္ ခြင့္ျပဳလိုက္လွ်င္ ၀ရုန္းသုန္းကါး အေျခအေနတစ္ခုကို ရင္ဆိုင္ရႏိုင္ပါသည္။

သို႔ေသာ္ ေနာင္ဆက္လက္တိုးခ်ဲ႔မည့္ ျမိဳ႔ျပ အစီအစဥ္မ်ား၊ လမ္းတည္ေဆာက္မႈမ်ားတြင္ စက္ဘီးစီးလမ္းမ်ား၊ စက္ဘီးသီးသန္႔ ယာဥ္ေၾကာမ်ားကို မျဖစ္မေန ထည့္သြင္းရန္ စတင္စဥ္းစားၾကသင့္ျပီဟူေသာ သေဘာတြင္ တိုက္ဆိုင္၍သာ ၾကိဳးစားဘာသာျပန္ကာ တင္ျပေပးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဘာသာျပန္ဆိုမႈ အခ်ိဳ႔သည္ မသင့္ေတာ္ဟု ထင္ပါက မူရင္းအက္ေဆးအား ကိုးကားသင့္ပါသည္။ ပံုႏွိပ္မီဒီယာတြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပလိုပါက မူရင္း အဂၤလိပ္ဘာသာေဆာင္းပါးပိုင္ရွင္အား Myanmar Times ဂ်ာနယ္မွ တဆင့္ ဆက္သြယ္ကါ တရား၀င္ ခြင့္ျပဳခ်က္ ရယူသင့္ပါသည္။

Our Perspectives :
ျပည္တြင္းျဖစ္ နည္းစံနစ္မ်ားသည္ လက္ေတြ႕ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္မ်ား မပါဘဲ အလုပ္ျဖစ္မည္ဟု မေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္ပါ။

ႏိုင္ငံတကာ ၏ ေျခဖ်ားေလာက္မွီရန္ ခရီးစဥ္က ရွည္လ်ားလြန္းသည္။

လမ္းသည္ အခါခပ္သိမ္း လူမ်ားႏွင့္ ျပည့္ေနသည္ မဟုတ္။ ထိုသူမ်ား ပစ္ခ်ထားေသာ စိတ္ဓါတ္အမိႈက္မ်ားကသာလွ်င္ ဤလမ္းကို သြားဘို႔ ခက္ခဲေစျခင္း ျဖစ္သည္။

Myanmar Road and Transport

No comments:

Post a Comment